| Itt vagy most: Blog » Itthon » Jobboldali médiabirodalom születik
Jobboldali médiabirodalom születik
  • | | Több
  • 2009. november 27, 16:04, frissítve: 2009. december 08, 12:12


Jobboldali médiabirodalom születik

A Sláger és a Danubius Rádió frekvenciapályázatáról az ORTT döntésének másnapja óta szerettem volna írni. Azóta gondolkodtam, hogyan tudnám ezt a témát megfogni. Az elmúlt hetek, hónapok média vonatkozású hírei megerősítettek egy hitben, amire már az előző bejegyzésben is utaltam: itt bizony egy jobboldali médiabirodalom születésének lehetünk tanúi.

 

Emlékszünk még, amikor a Fidesz 2002-ben elveszítette a választásokat? Akkor a jobboldali sajtóban nagyon felkapott téma lett a baloldal hatalmas médiafölénye, egyesek a Fidesz veresége mögött is ezt látták legfőbb okozóként. A jobb- és baloldali médiapiacon jelen levő online és nyomtatott újságok, televíziók és rádiók aránytalan megoszlását hirdette az a tömegtüntetés is, melyet a Fidesz-MPP hívott egybe 2002. augusztus 31-én jelképes helyszínre, az MTV szabadság téri épülete elé. Ez már bőven azután történt, hogy Orbán Viktor a Heti Válasz és a Demokrata című hetilapok, valamint a Magyar Nemzet olvasására szólította fel híveit, sőt, már tudni lehetett azt is, hogy alakulóban van a HírTV.

 

Az elmúlt hét évben jelentős változások következtek be a magyar médiapiacon. A HírTV a kábeltelevíziós szolgáltatások elterjedésével - amihez egyébként az MSZP szavazata is kellett - valamennyi háztartásba eljutott, mi több, hamarosan konkurenciát is kapott. Széles Gábor ugyanis megalapította az EchoTV-t, mely a kezdeti elképzselések szerint gazdasági televízió lett volna, majd a nagyobb bevételt generáló nézettség reményében profilt váltott. Széles később megvásárolta a Magyar Hírlapot, és leszerződtetett jónéhány radikálisabb publicistát. Így került a Hírlaphoz a korábbi sajtókubos Bayer Zsolt, vagy az EchoTV-hez a Demokratától szerződött Szentmihályi Szabó Péter, illetve a HírTV-ről átigazoló Pörzse Sándor is, aki egyébként a betiltott Magyar Gárda tagja, és aki legutóbb épp arról vált híressé, hogy - ahogy ő fogalmazott - adott egy "tockost" szigetmonostor alpolgármesterének. (Konkrétan nem ide tartozik, de Széles médiabirodalmának nagyságát mutatandó fontosnak tartom megjegyezni, hogy a VitalTV is része a cégcsoportnak.)

 

A közelmúltban két dolgozójától is megvált a TV2, Bárdos András és felesége, Máté Krisztina hagyták ott a csatornát közös megegyezéssel. Bárdos nem egyszerűen a hírszerkesztőség politikai osztályának vezetője volt, de Gyurcsány Ferenccel is ápol baráti kapcsolatokat. Kétségtelen, hogy ez is közrejátszott abban, hogy bármennyire kiváló riporter, a televízió elnöksége mérlegelte, hogy ha le kell építeni, őt küldik el, hiszen egy kormányváltás esetén amúgy is mennie kellene.

 

Ezt követően a Magyar Televízió háza tájáról érkeztek aggasztó hírek, amikor kiderült, a tv elnöksége a kuratórium döntése nélkül függesztette fel a szintén baloldali kötődésű Gyárfás Tamás által ellenőrzött NapTV műsorgyártási jogát, így hosszú évek után a Napkelte is elhallgatott a köztévén, amely mögött szintén politikai döntés sejthető. (Erre egyébként megítélésem szerint rossz válaszreakció volt az MSZP részéről az mtv költségvetési kiegészítő támogatásának lefaragása.)

 

Legutóbb pedig a Sláger és a Danubius rádió koncessziós szerződésének meghosszabbítása maradt el az ORTT két nagy párt által delegált tagjai szavazatának köszönhetően. Azóta már tudjuk, ez sem véletlen, hiszen a frekvencia használat jogosultságáért a rádiókat tulajdonló cégeknek bevételük minimum 20, maximum 70%-át kellett volna a pártok kasszáiba fizetniük fizetség gyanánt. Egész egyszerű politikai zsarolásról volt szó, melynek mind a Sláger mögött álló Emmis Communications, mind a Danubius mögött álló Accession Mezzanine Capital ellenállt.

 

Kezdetben mindkét nagy párt a Sláger tulajdonosát kereste fel, akinek a Fidesz és az MSZP képviselői is felajánlották, hogy akkor nyerhetnek a tendereztetési eljáráson, ha átadják a cég 50%-os résztulajdonát. Később az egyezkedés már 70%-ról zajlott. Mivel erre az amerikai tulajdonos nem volt hajlandó, a Fidesz előre jelezte, az eljáráson a Magyar Nemzet-HírTV-Heti Válasz-Lánchíd Rádió médiabirodalmat tulajdonló jobboldali médiamogul Fellegi Tamás cége, az Advenio pályázatát támogatja majd. A Slágert váltó és a Radio Cafét tulajdonló FM1 konzorcium esetében viszont nem lehet egyértelmű baloldali kötődésről beszélni, a Wallis ugyanis épp a pályázat benyújtásának időszakában vonult ki a cégből. A frekvenciacsomagról szóló ORTT-döntést követően azonban az FM1 mögött álló Econet részvényeinek mintegy 20%-a forgott a tőzsdén november 2-án, amiből a korábbi tulajdonosi szerkezet egyértelmű átalakulására következtethetünk. Azt azonban csak később, az új rádiók indulásának napján olvashattuk a HVG-ben, hogy a baloldaliként aposztrofált Econet részvényeinek 15%-át szerezte meg a Csányi vezette OTP, amivel a jobboldal a másik rádió működésébe is beletenyerelhet.

 

Talán leszögezhetjük, hogy a frekvenciacsomagról szóló döntés sokkal inkább a Fidesz számára hozott lényeges változásokat, mint az MSZP-nek. A szocialisták kezdetben nem is ragaszkodtak a Sláger tulajdonosának a magyar piacról való kigolyózásához, hiszen megvolt a Sláger és az MSZP közti kapcsolat: a rádió első vezérigazgatója György Gábor az MSZP 2004-es EP-listáján is szerepelt. Később azonban ők is rádöbbentek, nagyobbat kaszálhatnak egy hazai tulajdonú céggel, az amerikaiaknál ugyanis nagyobb a fiskális fegyelem, és komolyan büntetik, ha egy idegenben levő cégük veszteséget könyvel el. Érthető tehát, a Sláger Rádió miért nem törekedett semmilyen megegyezésre, és miért fordult rögtön bírósághoz, hogy megtámadja az ítéletet. A Danubius és az azt irányító Európai Fejlesztési és Újjáépítési Bank viszont a szocialistáknál is próbált lobbizni, és állítólag még Veres Jánosnak is pozíciót ajánlottak, ha nyernek a tenderen. Mikor mind a Fidesszel, mind az MSZP-vel való tárgyalásaik zátonyra futottak, még az Advenióval is asztalhoz ültek, hogy közösen nyújtsák be a pályázatot. Minden hiába, a politika lekapcsolta őket, tiszta terepet, és egyértelmű bevételeket akartak. Ami érthető, hiszen az Advenio érdekeltségi körébe tartozó politikai profilú Lánchíd Rádió csak az elmúlt évben 200 milliós veszteséget termelt, melyet egy országos vételű zenés rádió bevételeiből fedezni lehetne.

 

Egyesek azt mondják, ha nem a politika, hanem magánbefektetők befolyásolják a médiapiaci folyamatok alakulását, akkor minden rendben van, az megfelel az európai normáknak, a szabad sajtó elvének. Amikor azonban azt látjuk, hogy egyértelmű politikai kötődésű, és a hatalomba kerülő erők mögött álló befektetői csoportok szereznek jelentős befolyást, ráadásul egy politika által felállított testület pártdelegáltjainak segítségével, az szerintem erősen aggasztó. Aggasztó az is, hogy ezt követően a helyzet kivizsgálására indítványozott parlamenti vizsgálóbizottság felállítását a két nagy párt  megakadályozza. Végül, de nem utolsó sorban szintén aggodalomra okot adó, hogy még meg sem történt a kormányváltás, a Bárdost és Mátét elküldő TV2, vagy a Napkelte szerződését felbontó köztelevízió már most lefekszik a Fidesznek. Ezek után jogos, ha az amerikai kongresszus határozatban szólítja fel Magyarországot, hogy kezelje tisztességesen a külföldi befektetőket, és tartsa tiszteletben a sajtó szabadságát. Sajnálatos, hogy ma ebben az országban mindezt a nyílt porondon megengedheti magának a politika, anélkül, hogy bármilyen következménye lenne.




Kommentek

0 db komment érkezett


Írj kommentet!
De előbb jelentkezz be. Ha még nincs hozzáférésed, regisztrálj!

vagy kommentelj már meglévő fiókoddal:

Ha hozzáféréssel rendelkezel az oldalak bármelyikén, csak kattints a logójára, és jelentkezz be kedvenc közösségi oldaladon. (Ezt követően ne felejtsd el engedélyezni a kapcsolatot.) Ez azért jó, mert nem kell külön regisztrálnod, hanem a közösségi oldalakon megadott névvel tudsz hozzászólni.

Egyben biztonságos is, hiszen a belépés a kiválasztott oldalon történik, így a nemethattila.hu oldalhoz semmilyen azonosító adatot sem kell megadnod. Az adatvédelemről az egyes weboldalak rendszere gondoskodik, amelyről már megbizonyosdhattál, hiszen használod ezek valamelyikét.

 

 
we